Gezond eten, dat je vaker zou moeten eten

0 Comments

Deskundigen suggereren dat er bepaalde voedingsmiddelen zijn die mensen elke dag zouden moeten eten. Deze omvatten magere eiwitten en een verscheidenheid aan groenten. Daarnaast kan het eten van voedingsmiddelen als olijfolie, noten en bessen mensen helpen hun risico op bepaalde chronische aandoeningen te verlagen. Het consumeren van een gezond dieet dat alle voedselgroepen omvat, kan iemand helpen zijn inname van essentiële voedingsstoffen te verbeteren.

1. Mager eiwit

Mensen hebben eiwitten nodig voor een gezonde groei en ontwikkeling en voor het behoud van spiermassa. Het eten van eiwitten bij elke maaltijd kan helpen om de bloedsuikerspiegel in balans te houden en de pieken te vermijden die kunnen optreden bij het eten van koolhydraten alleen. Deze aanpak kan mensen helpen hun energieniveau en concentratie op peil te houden.

De hoeveelheid eiwit die een persoon nodig heeft, hangt af van factoren zoals geslacht, leeftijd en gewicht.

Bovendien varieert de eiwitbehoefte naar gelang de hoeveelheid en het soort activiteit van de persoon en of hij zwanger is of borstvoeding geeft.

2. Broccoli en andere kruisbloemige groenten

Kruisbloemige groenten bevatten zwavelhoudende verbindingen die glucosinolaten worden genoemd. Deze zijn gunstig voor de gezondheid. Volgens een review uit 2020 reguleren glucosinolaten celpaden en genen en hebben ze mogelijk antikanker- en ontstekingsremmende effecten. De verbindingen kunnen ook gunstig zijn voor de behandeling en preventie van het metabool syndroom, maar wetenschappers moeten meer onderzoek doen om dit te bewijzen.

3. Bessen

Het consumeren van bessen kan mensen helpen om een aantal van hun dagelijkse doelen voor voedingsstoffen te bereiken. Een studie uit 2015 suggereerde bijvoorbeeld dat het eten van een portie frambozen, bramen of bosbessen van 100 gram meer dan 50% van iemands dagelijkse behoefte aan mangaan, vitaminen zoals vitamine C en foliumzuur, en fytochemicaliën kan leveren. Bessen zijn uitstekende bronnen van bioactieve verbindingen zoals fenolzuren, flavonoïden en anthocyaninen. Omdat deze stoffen fungeren als antioxidanten, kunnen ze hart- en vaatziekten helpen voorkomen en het risico op sommige vormen van kanker verlagen.

4.  Noten

Onderzoek wijst uit dat het dagelijks eten van noten gunstig kan zijn voor de gezondheid. Bijvoorbeeld, een 2019 prospectieve studieTrusted Source met meer dan 16.217 volwassenen met diabetes ontdekte dat mensen die 5 of meer porties noten per week aten een lager risico hadden op coronaire hartziekten, hart- en vaatziekten en sterfte dan degenen die minder dan 1 portie noten per maand aten.

In het bijzonder waren noten gunstiger dan pinda’s in het voorkomen van chronische aandoeningen. Een studie uit 2020Trusted Source suggereerde dat sommige mensen terughoudend zijn om noten te eten vanwege het hoge vetgehalte.

De auteurs wezen er echter op dat noten nutriëntenrijke voedingsmiddelen zijn die geen nadelig effect hebben op het lichaamsgewicht. Sterker nog, wanneer ze andere minder gezonde voedingsmiddelen in het dieet vervangen, kunnen ze helpen het lichaamsgewicht te verminderen. Sommige mensen kunnen geen noten eten vanwege een allergie. Voor degenen die wel noten kunnen eten, is de keuze voor gewone, ongearomatiseerde en ongezouten noten een gezonde optie. Alle noten bevatten essentiële mineralen zoals calcium, magnesium en zink.