Gezonde kooktips

0 Comments

Als je thuis kookt, maak je waarschijnlijk een maaltijd die aanzienlijk gezonder zal zijn dan een restaurantgerecht. Thuis koken is een van de makkelijkste manieren om calorieën te besparen, zelfs als je een stevige maaltijd maakt zoals cheeseburgers of pasta. Als je echter op zoek bent naar nog meer manieren om je koken gezonder en gemakkelijker te maken, zijn er een paar gezonde kookhacks die je in gedachten kunt houden voor toekomstige culinaire avonturen. Hier zijn enkele van onze favorieten.

1.  Rooster je hele diner op een plaat

Er zijn een paar manieren om een doordeweekse maaltijd samen te stellen. Frituren en sauteren zijn twee van de meest populaire, maar als je niet oppast, kan die manier van koken ervoor zorgen dat je meer olie toevoegt dan het gerecht waarschijnlijk nodig heeft. Een makkelijke manier om de hoeveelheid olie die je gebruikt te controleren is door je gerecht op een bakplaat in de oven te braden. Plus, met deze methode kunt je al je kookwerk in één keer doen en de afwas later tot een minimum beperken. Het is een win-win situatie.

2.  Voeg water toe aan een pasta pot

Hoewel het leuk is om thuis je eigen marinarasaus te maken, is het kopen ervan in een pot veel gemakkelijker voor doordeweekse maaltijden – en veel van hen zijn behoorlijk laag in calorieën en gevuld met geweldige, hele ingrediënten. Maar soms als je die pot saus in je pan giet, komt niet alles eruit. Een makkelijke manier om de rest eruit te krijgen is om een klein scheutje water toe te voegen, het deksel te sluiten en het op te schudden. Giet het er dan weer bij. Het zal een klein beetje meer vloeistof toevoegen, maar we beloven je, je zult het niet eens merken.

3.  Sauté je spinazie

Spinazie staat bekend om zijn hittegevoelige voedingsstoffen, wat betekent dat het veel van zijn gezondheidsvoordelen verliest als je het kookt. Koken heeft de neiging om het hardste effect op de voedingsstoffen in spinazie te hebben. Als je het meeste uit de voedingsstoffen in je spinazie wilt halen, sauteer ze dan snel en geniet ervan terwijl het nog warm is. Probeer het vooral en laat het ons weten hoe het smaakt.

4.  Maak sandwiches met een open gezicht.

We weten dat het brood van de boterham waarschijnlijk het belangrijkste aspect van de maaltijd is, omdat het al het beleg bij elkaar houdt. Maar aangezien een onderste snee alles voldoende kan bevatten, waarom zou je je dan nog druk maken om de bovenste helft? Je kunt een paar calorieën besparen door gewoon een sneetje brood te roosteren en het te beleggen met al je favoriete broodbeleg. Heerlijk om te proberen!

5.  Maak je eigen granola

Niet alleen is granola absurd duur in de winkel, maar de meeste zakjes zitten vol met toegevoegde suikers. Je kunt beide vermijden door gewoon thuis je eigen granola te maken. Granola is natuurlijk een geweldige topping voor yoghurt, maar het kan zelfs goed samengaan met een bolletje ijs als dessert of een eenvoudige snack op zichzelf.