Het verschil tussen power walking en hardlopen

0 Comments

Het verschil tussen lopen, joggen en hardlopen heeft te maken met twee zeer specifieke, gerelateerde zaken: energiekosten en spierbelasting. In principe zijn wandelen, joggen en hardlopen manieren om ons lichaam van de ene plaats naar de andere te brengen, op eigen spierkracht. Terwijl lopen vrij gemakkelijk te onderscheiden is van de andere twee, bestaat er veel verwarring over wat joggen en wat hardlopen is.

Wat zijn de energiekosten?

De gemakkelijkste manier om de energiekosten te meten is door het werk te meten dat we doen als we ademen. We verbruiken ongeveer vijf calorieën per liter zuurstof die we inademen en hoe meer onze spieren werken, hoe groter de vraag naar zuurstof is en hoe meer we diep en snel moeten ademen. Dit egaliseert de verschillen in fitnessniveaus, waarbij een Olympisch atleet zal merken dat zijn joggingsnelheid meer gelijk is aan de loopsnelheid van alle anderen, omdat hij een betere aërobe conditie en een hoger uithoudingsvermogen heeft. Wat voor hem joggen is, hangt af van de belasting van zijn spieren en de zuurstofbehoefte van zijn longen.

Hoeveel energie verbruiken we als we hardlopen?

Een van de meest voorkomende fouten die we maken bij het berekenen van het aantal calorieën dat we verbranden tijdens een wandeling, jogging of hardloopwedstrijd, is dat we geen rekening houden met het aantal calorieën dat we zouden hebben verbrand als we gewoon thuis waren gebleven en TV hadden gekeken. Dit wordt de Base Calorie Burn (BCB) genoemd. Om echt te weten te komen hoeveel calorieën we verbranden als we sporten, moeten we de Total Calories Burnt (TCB) nemen en daar de Base Calories Burnt (BCB) van aftrekken en dat geeft ons de Net Calories Burnt (NCB) die ons moet vertellen of we daarna echt een ijsje verdienen of niet.

Vanwege de aanpassingsfysiologie van het lichaam, die de biologische samenstelling verandert na een intense inspanning, is er nog een voordeel dat hardlopen heeft ten opzichte van bijvoorbeeld joggen of wandelen en dat is de naverbranding. De naverbranding is een verhoogde verbranding van calorieën die hoger is dan de calorieverbranding die we normaal hebben in rust en die nog enige tijd aanhoudt na een intensieve aërobe training.

High Intensity Interval Training

Dit is een van de redenen waarom High Intensity Interval Training (HIIT) trainingen zo effectief zijn en ook waarom hardlopen in een uitdagend tempo betere resultaten oplevert, sneller dan wandelen. Na het lopen keert het lichaam vrijwel onmiddellijk terug naar de normale calorieverbranding, terwijl hardlopen een toestand van verhoogd energieverbruik teweegbrengt die tot een half uur daarna kan aanhouden.

Als we op dit moment wandelen als primair middel voor cardiovasculaire training gebruiken, moeten we twee keer zoveel lopen als we zouden hebben gelopen om de energieverbranding te benaderen. We moeten dus rekening houden met twee kilometer wandelen voor elke kilometer die we zouden hebben gelopen om ongeveer dezelfde energiekosten te krijgen.

Tenslotte moeten we niet vergeten dat het lichaam zich aanpast aan lichaamsbeweging. Het optimaliseert voortdurend om de energiekosten te verminderen. Dat betekent dat als we drie maanden lang elke dag dezelfde afstand lopen, terwijl we er beter in worden, het ook gemakkelijker zal worden. We zullen niet meer zoveel calorieën verbranden en we zullen het tempo moeten verhogen of moeten gaan joggen. Hetzelfde geldt voor joggen. Op een gegeven moment moeten we gaan hardlopen.