Redenen om Twister te spelen

0 Comments

Toen de drie ontwikkelaars van Twister het concept in 1966 aan speluitgever Milton Bradley voorlegden, stemde de firma er in eerste instantie mee in om het spel te vervaardigen. Er was slechts een demonstratie van het spel nodig en zij waren overtuigd. Het spel van Twister was eenvoudig en vernieuwend. Het had weinig regels, en nooit eerder hadden de spelers van een spel in een doos als speelstukken gediend.

Weinig aandacht

Maar het publiek stond aanvankelijk huiverig tegenover het spel. Vandaag de dag weten we dat elk spelletje Twister aan alle kanten tot schaterlachen kan leiden. Maar vlak voor de feestdagen van dat jaar weigerde Sears, Roebuck & Co, één van de grootste detailhandelaren van het land, het spel aan te bieden in zijn jaarlijkse catalogus. Sears vond het idee van spelers van beide seksen in zo’n nauw contact te nieuw en te gewaagd. Ik vermoed dat, in tegenstelling tot het team van Milton Bradley, niemand bij Sears een echt spel gespeeld heeft zien worden. De winkelgigant had een hekel aan het idee van het spel en dat bracht Milton Bradley in een (vergeef mij de woordspeling) positie.

Wij weten nu dat Milton Bradley de aankondiging van Sears serieus nam en de productie van het spel stopzette. Maar een PR-firma had het spel in de line-up geplaatst voor Johnny Carson’s The Tonight Show voordat de show het nieuws van de annulering van het spel vernam.  Johnny Carson speelt Twister met zijn gast, Eva Gabor. Het gelach van het publiek deed de show bijna stoppen. Carson speelde het spel met zijn gast, de mooie actrice Eva Gabor.

De aandacht trekken

Het publiek bulderde van het lachen dankzij Carson’s goed getimede gezichtsuitdrukkingen, Gabor’s exotische Hongaarse accent, en haar laag uitgesneden jurk. Het stukje was hilarisch en flirterig, maar niet schandalig. De volgende dag vloog elk exemplaar van Twister uit de schappen van de enige winkel die het in voorraad had. En Milton Bradley hervatte snel de productie. Twister bleek een groot succes en is sindsdien goed verkocht – er was alleen een demonstratie voor nodig.

Milton Bradley promootte het spel spoedig met een TV-reclame – de eerste van vele – die ook een spel in uitvoering toonde. Dat, gecombineerd met de Johnny Carson spot, hielp Twister om alleen al in 1967 meer dan 3 miljoen stuks te verkopen. Maar Twister heeft meer te bieden dan verkoopcijfers. In de loop der jaren heeft het spel zich het meest verspreid onder jongere kinderen. Uiteindelijk heeft Milton Bradley (nu Hasbro) zich rechtstreeks op de jongere leeftijdsgroepen gericht. Onderschat de voordelen van Twister voor jongeren niet.

Voordelen voor kinderen

Het bouwt basismotorische vaardigheden op, zoals coördinatie en evenwicht, en deskundigen wijzen op de voordelen van het eenvoudige spel voor het opbouwen van socialisatievaardigheden. Kinderen leren over regels te onderhandelen, beurten te nemen en elkaar uit te dagen. Ze ontwikkelen probleemoplossende vaardigheden. Recente merkuitbreidingen zoals Twister Moves integreren dans en muziek in het spel, en de nieuwste innovatie, waardoor Twister veilig is voor de jongste peuters, omvat een opblaasbare plastic mat om een eventuele val te verzachten. Bijna 50 jaar oud is Twister nog steeds een winnaar voor alle leeftijden, handen (en voeten) naar beneden.