Uitstekende vleesvervangers voor vegetariërs en veganisten

0 Comments

Steeds meer Nederlanders zetten – begrijpelijkerwijs – vraagtekens bij de consumptie van vlees. Er is steeds meer aandacht voor de gevolgen van vleeseten voor dieren, milieu en onze eigen gezondheid. Dat is te merken aan het marktaandeel van vleesalternatieven. Dat is in de loop der jaren flink gestegen. Alle bekende supermarkten, van de AH tot de Lidl om de hoek, bieden een breed assortiment van vleesvervangers. Die nog ergens naar smaken ook! Vegetarische of veganistische alternatieven op de bekende vleesartikelen zorgen voor minder cholesterolproblemen en zijn calorie armer.  

Tofu

Tofu is al eeuwenlang onderdeel van de Aziatische keuken. In Europa en Nederland is tofu een klassiek vleesalternatief aan het worden. Het is een caloriearme bron van onder andere eiwit. Tofu kan in veel gerechten worden gebruikt, omdat het net als champignons de geur en smaak van het gerecht overneemt. Tofu is in alle vormen en maten beschikbaar in de supermarkt. Voor inspiratie voor tofugerechten verwijzen wij graag naar de Aziatische keuken.

Soja

Soja is een steeds meer gebruikelijk wordend alternatief voor dierlijke producten. Niet alleen vlees, maar ook bijvoorbeeld melk. Soja wordt nu veel in de winkel verkocht als alternatief op gehakt. Dit sojagehakt kan zeer goed gebruikt worden in gerechten met veel geur en smaak. Net als champignons en tofu neemt het de smaak van het gerecht over. De sojaburgers zijn ook in de loop der tijd veel lekkerder geworden.

Tempeh

Tempeh is al langer bekend in Nederland door de import van de Indonesische keuken. Was vroeger een product wat alleen bij de lokale toko gekocht kon worden. Tempeh is gefermenteerde sojabonen. Het is vergelijkbaar met kaas, omdat bij de productie van tempeh ook gebruik wordt gemaakt van een bijzondere bacteriecultuur. Het eiwit dat aanwezig is in de sojabonen wordt afgebroken en maakt het daardoor geschikter voor consumptie. Het heeft veel proteïne. 

Seitan

In tarwe zitten een boel voedingsstoffen. Eén daarvan is het eiwit genaamd seitan. Seitan heeft een consistentie die vergelijkbaar is met vlees. Hierdoor is het een steevast onderdeel van de Aziatische keuken. Op veel vlakker leren wij ook van onze Oosterburen. Het wordt dan ook vaak als vleesvervanger in veel Europese gerechten gebruikt. Seitan geniet minder bekendheid in Nederland dan tofu of tempeh of soja.

Lupine

Lupine is een peulvrucht, net als soja. Er zit veel eiwit in deze peelvruchten en krijgt steeds meer populariteit. Vooral onder de milieubewuste consumenten, omdat het verbouwen van lupine bijzonder duurzaam is. Het is een van de weinige gewassen die makkelijk in Europe te telen zijn, waardoor er geen import uit verre landen nodig is. Hierdoor is het eigenlijk het aantrekkelijkste alternatief op deze lijst!

Spelt

Spelt is een tarwesoort en is al langer bekend als alternatief op tarwe, omdat er geen gluten in zit. Groenspelt is een speciaal speltgraan waarvan de oogst al plaatsvindt voordat het rijp is. Het wordt na de oogst, net als koffie, geroosterd en gedroogd. Hierdoor heeft groenspelt een intensieve smaak en is de smaak afhankelijk van hoe de spelt wordt gebrand. Door dit proces is het bijzonder makkelijk om het te verteren. Deze tarwesoort is uniek, omdat er een hoog gehalte aan vitamine B in zit. Er zit ook een flinke dosis magnesium in. Hierdoor is het een van de gezondste alternatieven die op deze lijst staan opgenomen.